Voor mij vormt het eeuwenoude, van oorsprong Chinese, Sumi-e schilderen een belangrijke inspiratiebron. Het is de verwondering over een penseelstreek, over de nuances van een vlek. Ik zie mijn model en voel dat de punt van het penseel strelend de contour weergeeft. Op de plekken waar ik een sterk contrast waarneem oefen ik meer druk uit. Ik werk van zware brede lijnen naar ijle lijnen met draaiingen van het penseel. De inkt wordt meteen door het rijstpapier opgezogen. Je kan niets wegwassen. Het is net kalligraferen. Japanse en Chinese kalligrafieschilders zijn mijn grote inspirators. Vaak voeg ik er ook nog aquarel-vegen aan toe, om accenten te leggen. Opleiding: Koninklijke Academie voor Kunst en Vormgeving, ‘s-Hertogenbosch (1971-1976...
Voor mij vormt het eeuwenoude, van oorsprong Chinese, Sumi-e schilderen een belangrijke inspiratiebron. Het is de verwondering over een penseelstreek, over de nuances van een vlek. Ik zie mijn model en voel dat de punt van het penseel strelend de contour weergeeft. Op de plekken waar ik een sterk contrast waarneem oefen ik meer druk uit. Ik werk...