Zoek op kunstenaar

Kunstenaar

‘Alleen maar een afbeelding maken is niet genoeg. Ik wil dat er iets extra’s gebeurt.’

 De van oorsprong Georgische beeldhouwer Amiran Djanashvili is opgeleid in de voormalige Sovjet-Unie. Beeldhouwen werd daar toen primair als een ambacht beschouwd. Zo maakte hij aan de Kunstschool voor begaafde kinderen veel portretten geïnspireerd op Griekse en Romeinse beelden. De opleiding aan de Staatsacademie was gebaseerd op de Franse beeldhouwtraditie van het begin van de 20ste eeuw. Verder is hij getraind om naar naaktmodel te werken. Al ervoer hij deze opleidingen als stijldwang, ze verschaften de kunstenaars in- spé wel een groot vakmanschap. Steunend op zijn enorme kunde maakt Amiran Djanashvili thans figuren, die ontstaan zijn vanuit de waarneming, maar veelal doelgericht zijn vervormd of geabstraheerd. Zijn thematiek ontleent Amiran tegenwoordig veel aan de Joodse religieuze traditie. Maar, zo stelt Amiran: 'Bij een beeldhouwwerk draait alles om de vorm. Het gaat om de figuren, niet om de namen die we er aan geven. Ook als je niet weet waar het over gaat en je bij wijze van spreken van een andere planeet komt, moet het beeld je raken.' 

 

Opleidingen van Amiran Djanashvili: Staats Academie van Beeldende Kunsten in Tbilisi, 1981-1987. Tentoonstellingen in o.a.: Markiezenhof Museum in Bergen op Zoom; Drents Museum. Opdrachten o.a.: Hein Roethofprijs, Ministerie van Justitie; Pelgrim in de Jacobsgasthuissteeg, Gemeente Utrecht; Kluizenares Alyt Ponciaens; Jacobskerkhof in Utrecht (i.s.m. Dick Aerts); Lantaarnconsole met de beeltenis van koning Willem-Alexander, Oudegracht, Utrecht (i.s.m. Dick Aerts); Holocaust Monument in Utrecht, 2015.  Interview: NEDERLANDS DAGBLAD, 14 juli 2023, Cultuur, pag. 4.

 

Kunstwerken