FRIDA HOLLEMAN

Ruiters in de duinen, olieverf op paneel, 23 x 30 cm Jappenkamp Kedoeng Badak, aquarel, 8 x 11,5 cm. Meer dan vijfenzestig jaar was Frida Holleman werkzaam als kunstenares. Ter plekke tekende ze landschappen, interieurs en stillevens, om die naderhand uit te werken tot schilderijen en aquarellen. Leed, droefheid, angst…

Lees meer...

Ruiters in de duinen, olieverf op paneel, 23 x 30 cm Jappenkamp Kedoeng Badak, aquarel, 8 x 11,5 cm. Meer dan vijfenzestig jaar was Frida Holleman werkzaam als kunstenares. Ter plekke tekende ze landschappen, interieurs en stillevens, om die naderhand uit te werken tot schilderijen en aquarellen. Leed, droefheid, angst ontbreken in haar werk, het is een vriendelijke, blije wereld waarin zij ons brengt. Haar favoriete materialen waren krijt en aquarel, het liefst door elkaar gebruikt. Ontwikkelingen, ‘vernieuwingen’ daar had Frida geen enkele behoefte aan: ‘Nieuw’ betekende voor haar steeds weer opnieuw getroffen zijn door de wereld om ons heen. Rond haar negentigste verjaardag zei ze tegen een journalist: ‘Waarom ik nog steeds teken? Ik kan het niet laten.’ Zelfs toen Frida in de oorlogsjaren, op bezoek bij haar broer in Nederlands-Indië, in het jappenkamp terechtkwam, bleef ze tekenen. De hele dag door. Het Museon te Den Haag heeft er een collectie van. Frida hield van dieren: ze kon helemaal opgaan in het kijken naar bijvoorbeeld een meesje dat op een takje dartelde. Deze betrokkenheid kon ze uiten in twee grote opdrachten die ze van de Unilever kreeg. In navolging van de Verkadealbums werd voor het margarinemerk Rama in 1959 het plaatjesalbum uitgegeven: ‘Over dieren raak ik niet uitgepraat’. De tekst was van de befaamde ex-directeur van Artis: dr. A.E.F.J. Portielje, die Frida’s aquarellen omschreef als: ‘Onmiddellijk tot verstand en gevoel sprekende afbeeldingen van mejuffrouw Frida Holleman’. Het was een groot succes. Een tweede album volgde: ‘Zo leeft de Hoge Veluwe’, geschreven door A.B. Wigman. Frida vreesde in tijdnood te komen; een deel van de illustraties werd verzorgd door de toen jonge, onbekende kunstenaar Rien Poortvliet. Er is in 1998 een overzichtspublicatie van haar werk verschenen, ter gelegenheid van haar 90ste verjaardag. Zij ontving toen ook de Hofwijckprijs voor haar hele oeuvre. In 2008 was ze honderd jaar geleden geboren. Dit vormde de aanleiding voor een tweede grote monografie, waarin haar vriendschappen met bekende collega’s zoals Wim en Maria Hofker en Harm Kamerling Onnes centraal stonden.

KUNSTWERKEN

Bekijk het kunstwerk

Bekijk het kunstwerk

Bekijk het kunstwerk
Nieuws van FRIDA HOLLEMAN

Deze gebruiker heeft nog geen nieuwsberichten geplaatst.