PIET LAP

Ik ben van nature een nieuwsgierige persoon. Dat is waarom ik van reizen houd. Ik weet niet zeker of deze drang voortkomt uit de wens om ergens te gaan schilderen, of andersom, schilderen is gewoon een alibi om te reizen. Laten we zeggen dat de waarheid ergens tussenin staat. Hoe…

Lees meer...

Ik ben van nature een nieuwsgierige persoon. Dat is waarom ik van reizen houd. Ik weet niet zeker of deze drang voortkomt uit de wens om ergens te gaan schilderen, of andersom, schilderen is gewoon een alibi om te reizen. Laten we zeggen dat de waarheid ergens tussenin staat. Hoe dan ook, ik reis het liefst licht en de eenvoudige aquarel-uitrusting past het beste bij mijn rusteloosheid.

Ik ben dol op het maken van aquarellen. Ik ben bijna 40 jaar aquarellist: een volwassen jongen die nog steeds aan het rotzooien is met een verfdoos en een beroep uitoefent waarvan nutteloosheid de essentie is. Opmerkelijk, dat men nog steeds zo gefascineerd kan zijn door de kleuren van een Marokkaanse soukh, de tragische karkassen van scheepswrakken in een baai in Bretagne of het theatrale veranderende licht van de Hooglanden.
Dit is natuurlijk allemaal een vorm van romantiek. Ik hou van afgelegen plaatsen. Nergens anders dan op de Schotse westelijke eilanden ervaar ik dat iemand die blootgesteld wordt aan de magie van deze eilanden voor het leven gemarkeerd kan worden, waardoor hij verstrikt raakt in onverklaarbare enthousiasme voor luie dagen, heldere hemel en het geluid van een omringende zee.

Ik heb figuratie nooit als een last ervaren om afschudden, zoals tientallen jaren het geval was, in de reguliere kunst. Integendeel, ik beschouw observatie als een bron van het verlangen van elementaire schilders: je ziet beter en meer.

Een nieuwe aquarel beginnen is als helemaal opnieuw beginnen, vanaf het begin, tabula rasa. Je paper is beangstigend wit, je wordt nerveus en in je brein ontstaat een vaag scenario: wat te doen, in welke volgorde, welk tempo. Falen ligt altijd op de loer en je weet dat er maar weinig kans is om iets heel goeds te maken. Wat ons aan de gang houdt, is dit gevoel dat ons hopelijk nooit verlaat: het beste werk moet nog gemaakt worden, afwachten, morgen of overmorgen…

Geboren in 1943
Opleiding: Akadmie voor Beeldende Vorming Tilburg, 1965 – 1970
Aanstelling: docent Akademie voor Beeldende Kunsten Maastricht, 1986 - 1993

KUNSTWERKEN

Bekijk het kunstwerk

Bekijk het kunstwerk
Nieuws van PIET LAP

Deze gebruiker heeft nog geen nieuwsberichten geplaatst.